Amb estil i caràcter, el Submarí venç l’Athletic per a sumar un triomf a domicili de molt de prestigi
Este Villarreal és un dels millors de la història i ho va demostrar a San Mamés (1-2). Els groguets van superar l’Athletic Club amb solvència gràcies als gols de Cardona i Alfon en la primera meitat. Els bilbaïns, tot i reaccionar amb una esperança en forma de gol de Guruzeta en el tram final, es van acabar marxant de buit.
A més del prestigi de guanyar a La Catedral, on els groguets no ho feien des de 2018, el triomf a Bilbao dona ales al Submarí en la lluita per la Champions League, ampliant la renda amb els seus perseguidors directes, l’Atlético i el Betis, que es queden a 4 i 16 punts, respectivament.
Amb l’estètica vintage de la jornada retro i un ambient d’època, el Villarreal s’enfrontava a l’Athletic Club a San Mamés, un dels grans temples del nostre futbol. Vestits amb les espectaculars samarretes retro, tant els groguets com els rojiblancs ansiaven oferir un espectacle atractiu, a l’altura d’una cita tan especial.
L’equip de Marcelino arribava a Bilbao ocupant una privilegiada tercera posició, malgrat la recent derrota contra el Girona a Montilivi (1-0). A La Catedral, els groguets s’havien marcat l’objectiu de millorar les seues prestacions a domicili i sumar la seua primera victòria com a visitants en la segona volta del campionat. Un premi que, si s’aconseguia, suposava un colp sobre la taula en la lluita per la Champions League després de les derrotes de l’Atllético de Madrid i el RC Celta, i els empats del Real Betis i la Real Sociedad.
En una situació molt més complicada afrontava l’enfrontament l’equip local. El conjunt de Valverde, que esta temporada també ha disputat la Champions League, era onzé després d’haver sumat una sola victòria en els últims cinc partits de lliga.
Per a guanyar a San Mamés, Marcelino va introduir canvis en l’onze inicial. Van entrar d’inici Cardona, Buchanan, Oluwaseyi i Alfon, futbolistes que no havien sigut titulars a Montilivi. El partit va començar amb molta igualtat i respecte entre els dos equips.
Una transició impecable per a fer el 0-1
Els groguets van trencar l’equilibri en el marcador en el minut 26. Els de Marcelino van armar una prometedora transició amb una pilota a l’espai per a Tani Oluwaseyi, que va controlar el baló i va assistir Cardona, que s’incorporava des de darrere. El carriler català va rebre i, amb molta sang freda, va enviar la pilota a la xarxa amb una subtil vaselina.
Després del 0-1, el Submarí es va trobar molt còmode en el partit. Tenia el control del joc i l’avantatge en el marcador. Mantenia a ratlla el conjunt basc i trobava claredat per a eixir amb perill en transició.
Astúcia i fe per a convertir el segon a San Mamés
En el temps afegit de la primera part, Alfon va demostrar fe i va córrer un baló llarg a l’esquena de la defensa de l’Athletic. Encara que Lekue tenia avantatge, l’albaceteny va pressionar, li va robar la pilota al defensor local i es va quedar sol davant Unai Simón, a qui va superar amb un xut al primer pal. Premi a la persistència i 0-2 abans del descans.
En l’inici de la segona part, l’Athletic es va bolcar a l’atac per a intentar retallar distàncies, cosa que va propiciar que el Submarí tinguera més espais per a córrer al contraatac. Abans del minut 50, Tajon Buchanan va tindre en les seues botes el 0-3. El canadenc es va trobar amb Unai Simón en el mà a mà després de rebre una passada a l’espai de Gueye en una transició iniciada per Gerard i en la qual també va participar Oluwaseyi.
En una d’eixes accions, els de Marcelino volien sentenciar el partit, mentre que els bilbaïns continuaven pressionant amunt, espentats pel seu públic. Malgrat la voluntat, els de Valverde no trobaven la fórmula per a generar perill. Superada l’hora de joc, només una rematada de cap de Laporte en un servici de cantonada va obligar Luiz Júnior a blocar la pilota.
En el tram final del partit, un xut llunyà de Mikautadze quasi va sorprendre Unai Simón. El georgià va provar fortuna des del centre del camp després d’interceptar una mala passada de Laporte i el seu intent es va anar fora per molt poc.
Guruzeta retalla distàncies al final
En el minut 83, l’Athletic Club va trobar el gol i es va ficar de ple en el partit. Guruzeta va fer l’1-2 en rematar un centre de Yuri des de l’esquerra. Abans del minut 90, Nico Pepe va marcar, però el gol no va pujar al marcador per fora de joc.
Finalment, el Villarreal va saber protegir el resultat i es va emportar tres punts de gran valor de La Catedral.







