La futbolista de la Cantera Grogueta ha sigut seleccionada per a participar en el prestigiós programa High Potentials de la Association des Clubs Francophones de Football (ACFF)
Sofía Irún Molina (Brussel·les, Bèlgica, 23/05/2011), jugadora de l’Infantil Femení del Villarreal CF, està destacant tant en l’entitat groga com a Bèlgica. El seu talent innat, al costat de les habilitats desenvolupades en la Cantera Grogueta, li han permés participar en el prestigiós programa High Potentials de la Association des Clubs Francophones de Football (ACFF).
De Brussel·les a Vila-real
El viatge futbolístic de Sofía va començar a Brussel·les (Bèlgica), ciutat en la qual va nàixer la jove futbolista, ja que els seus pares Manuel Irún i María Molina estaven assentats en el cor d’Europa exercint com a personal de la Comissió Europea. Així doncs, amb quatre anys, Sofía va començar a jugar en La Rojita de Bruselas, una acadèmia de futbol creada en 2010 per famílies espanyoles residents en la capital europea, amb l’esperit d’educar a xiquets i xiquetes a través de l’esport. Als sis anys, la família es va traslladar a Budapest (Hongria) per motius professionals, per la qual cosa Sofía va continuar la seua formació en l’acadèmia Buda Juniors i, posteriorment, en la Barça Academy Hungary.
Ja en 2022, Sofía va fer el salt al Villarreal CF. Després de participar en un campus d’estiu a Benicàssim, la futbolista va rebre la trucada de Patri Traver –coordinadora en aquell moment del Villarreal Femení– per a començar a entrenar amb l’Aleví Femení del Submarí, arribant a jugar i guanyar la Easter Yellow Cup 2022. Va ser en la temporada 2023/24 quan es va integrar ja de manera definitiva en l’entitat groga.




De fet, Sofía valora enormement el suport rebut al Villarreal CF. “El Villarreal és com una família i amb les meues companyes formem un equip en el qual totes ens ajudem a millorar. Ací he crescut com a jugadora i, a més, he aprés a llegir el joc i a prendre millors decisions en el camp”, explica. Així mateix, afig: “Cada setmana analitzem jugades i partits, la qual cosa ens permet entendre què podem fer millor com a jugadores i com a equip. D’aquesta manera podem corregir errors i superar nous reptes com el programa High Potentials de la Federació belga”.
Un pas cap a l’alt nivell: el programa High Potentials
Al setembre de 2024, Sofía va ser seleccionada per a participar en el prestigiós programa High Potentials de la Association des Clubs Francophones de Football (ACFF); un programa que se centra en la detecció precoç de jugadores amb alt potencial per a proporcionar-los una formació complementària a la qual li ofereix el seu club abastant aspectes tècnics, tàctics, físics i mentals. Així doncs, a través de sessions d’entrenament en el ProximusCamp de Tubize, Sofía va començar a formar part d’aquesta iniciativa, que va arribar a l’orella de la família a través d’Ignacio Galán, president de La Rojita de Bruselas.
“M’ho estic passant súper bé. És veritat que al principi em feia un poc de por perquè, encara que tinc família i amics a Bèlgica, no coneixia a ningú del programa”, confessa Sofía. Malgrat aquesta incertesa, la futbolista del Villarreal CF valora molt positivament l’experiència: “Els entrenaments són durs, però m’encanta perquè estic aprenent moltes coses noves i fent amigues. A vegades em toca estudiar en l’aeroport, per exemple, però val la pena l’esforç”.
Un altre aspecte molt positiu per a la jove futbolista és la multiculturalitat a la qual està exposada constantment. “Al principi em va costar tornar a acostumar-me al francés, perquè a més la terminologia futbolística en aquesta idioma era completament nova per a mi. Però allí he aprés que no importa no parlar el mateix idioma, perquè el futbol en si mateix és un llenguatge que ens uneix a totes les companyes”, explica Sofía.
En aquestes sessions, Sofía ha pogut compartir sessions d’entrenament amb jugadores de clubs d’elit com el Anderlecht o el Standard de Lieja, permetent-li créixer com a futbolista i com a persona. “D’una banda, l’ajuda a connectar-se amb la cultura, l’idioma i l’entorn del seu país d’origen. A més, li fa entendre la importància del futbol com un esport que integra diferents nacionalitats. I, d’altra banda, a nivell esportiu, li accelera el procés d’aprenentatge en diferents contextos, maneres de jugar i adaptació a diferents perfils i posicions en el camp”, explica el seu pare Manuel Irún.


Per part seua, Sofía ressalta la diferència en el joc entre tots dos països: “A Espanya el joc és més tècnic, tractem de construir el joc des del servei de porta fins al gol. En canvi, a Bèlgica és més físic i amb major intensitat, amb més pes en el joc individual de cada jugadora. A més, el cos tècnic s’enfoca més en què millorem les nostres habilitats individuals”.
Ara, amb una concentració intensiva a Bèlgica a finals de febrer, i la possibilitat de continuar avançant en el programa per a arribar a formar part de la Selecció de Bèlgica Sub-15, Sofía té per davant un futur brillant i ple d’il·lusió.
El suport familiar
El camí de Sofia també està marcat pel suport incondicional del seu pare, Manuel Irún, exfutbolista castellonenc. “Li transmet la importància de l’esforç, tant en l’esport com en els estudis. A més, com a joc d’equip que és el futbol, sempre li aconselle que pense en com fer millors a les seues companyes, tant dins com fora del camp”, assegura Manuel. I afig: “El millor consell que rep sempre a casa és que siga ella mateixa i que aprofite les oportunitats per a continuar aprenent, respectant a qui li ensenya i demostrant sempre interés”.







